Het begin van onze reis

Reizen in de coronatijd, het vraagt om redelijk wat aanpassingsvermogen, een goede voorbereiding en het openstaan voor nieuwe dingen. Onze reis begon met het plan om naar Noorwegen te gaan, toen werden het de Dolomieten in Italië en uiteindelijk bleken Oostenrijk, Slovenië en Kroatië het meest geschikt.

Gisterochtend reden we om 10:00 weg richting Oostenrijk. We moesten zo snel mogelijk door Duitsland zien te komen want hier mocht je niet overnachten. In de Duitse stad Leverkusen vond dinsdagochtend een grote explosie plaats op een industrieterrein. Op dat moment waren wij net een paar kilometer verwijderd van Leverkusen. We moesten omrijden en dit betekende dat we om kwart over 10 in Oostenrijk aankwamen en in het donker opzoek moesten gaan naar een camperplek.

De camperplek was fijn, gemoedelijk en lag aan het water. Na het ontbijt gingen we op verkenningstocht in het dorpje. We dronken hier een lekker kopje koffie en verbaasden ons over mensen die al om kwart over 10 in de ochtend aan de pils zaten. We besluiten om onze reis verder voort te zetten. Na 1,5 uur rijden met de camper komen we aan bij een skatebaan met uitzicht over de bergen. Mijn broer pakt deze kans met beide handen aan en voordat ik het weet is het skateboard verdwenen uit de camper en beweegt mijn broer zich soepel over de skatebaan. Tot nu toe lees ik veel in het boek Het zoutpad van Raynor Winn. Ik ben inmiddels op bladzijde 147 en ik kan niet meer stoppen met lezen. Gelukkig heb ik nog 2 andere boeken mee.

15:40 Oostenrijk

Het is 26 graden en het is bijna niet te beseffen dat we nu in dit bergachtige landschap rondrijden. Wat een verschil met Nederland en wat groeien de kinderen hier anders op. We zien veel wandelaars, mountainbikers en wielrenners. Het landschap is dan ook zeer geschikt voor avontuurlijke en actieve mensen. Twee families hebben campingplekken gereserveerd en dat betekent dat wij door moeten rijden. Ik merk dat mijn broer voor dit landschap gemaakt lijkt te zijn. Hij kijkt zijn ogen uit en vindt de hoogteverschillen geweldig. Ik zie hem hier dan ook wel wonen. Ik vind het landschap ook prachtig maar ik merk bij mezelf dat ik mij hier niet snel zou zien wonen. Dan verlang ik toch meer naar water en naar de zee. Ik vind de huizen en gebouwen vrij groot en kolossaal. Je kunt zien dat het mooi gebouwd is maar het is niet perse in mijn stijl. Al kan ik het voor nu zeker waarderen. Wat me wel opvalt is dat ze in Oostenrijk meer durven te experimenteren met verschillende kleuren huizen en gebouwen. Dat zou in Nederland ook leuk zijn.

Het is best interessant dat je ondanks dat je maar een paar keer in een land of gebied bent geweest je meteen het gevoel kan hebben dat een land bij je past. Wat ik vooral zo intrigerend vind is dat dit voor ieder mens weer zo verschillend en dus persoonlijk is. In Oostenrijk hoef je alleen maar een mondkapje te dragen wanneer je naar de apotheek en naar het ziekenhuis gaat. Een groot verschil met Duitsland, waar je de winkel niet in mag zonder mondkapje.

19:16 op een camping in Oostenrijk
We hebben inmiddels een plekje gevonden. Er bleken veel reserveringen te zijn en daardoor moesten we een keertje verder rijden voor een camping. Ons plan is om morgen richting Slovenië te rijden.

Vandaag deden we boodschapjes bij de SPAR, we haalden onder anderen grapefruit limonade, groene appels en een mega zak noten. Ik denk dat mijn vader nog nooit zo blij is geweest met zijn zak pinda´s van een kilo voor maar liefst 3 euro. Verder leek het mij handig om water te kopen aangezien je dan precies ziet hoeveel je drinkt. Een paar flessen zijn altijd handig om achter de hand te hebben. Maar net toen ik een vitaminepil wilde innemen, ben ik erachter gekomen dat mijn vader prikwater heeft gekocht in plaats van normaal water. Dat betekent dat ik nu 6 grote flessen met prikwater heb voor de komende dagen. Een ander ding was dat ik zag dat er een sportruimte bij de camping zat. Ik besloot om een korte yogasessie te doen in deze sportruimte aangezien het een beetje regent. Een kwartier geleden liep ik dus in mijn sportkleding met mijn sportmatje over de camping en toen bleek de hele ruimte niet in werking te zijn. Overigens prima want volgens mij is iedereen inmiddels al een beetje moe. Vyasa (mijn broer) heeft al flink geskatet vandaag en mijn vader heeft een groot stuk gereden. Ik gok dat we wat filmbeelden van vandaag bekijken, wat lezen en vervolgens onder de wol kruipen.

21:20
Mijn verwachtingen zijn uitgekomen, op het lezen na. Het is tijd om mijn slaapplek in orde te maken en te gaan dromen over de mooie bergen.